10 tips om efficiënt te werken op kantoor

Veel mensen werken (deels) op kantoor, maar soms is het net alsof er even niks uit je handen komt of alsof alles veel langer duurt dan nodig is. Met deze 10 tips, ga jij binnenkort als een speer op kantoor!

Tip 1: ruim op

Een opgeruimd bureau zorgt ervoor dat je je beter kunt focussen, zorg er dan ook voor dat je je bureau zoveel mogelijk netjes achterlaat.

Tip 2: structuur

Neem op vaste momenten pauze en houd dan ook echt pauze, dus niet met een hand een broodje eten en met de andere nog wat typen. Ga op een andere plek zitten of maak een wandeling, daarna kan je weer gefocust verder.

Tip 3: de inrichting

Het lijkt misschien niet zo belangrijk, maar de inrichting van je kantoor maakt wel degelijk uit. Een prettige werkruimte zorgt ervoor dat je je beter kunt concentreren en dus ook effectiever werkt. Sommige bedrijven geven advies over hoe je je kantoor het beste in kunt richten.  

Tip 4: planningen

Een hele simpele, maar effectieve tip. Door het plannen van je taken krijg je meer overzicht. Bepaal hoelang je ongeveer nodig hebt voor een bepaalde taak. Laat wat ruimte over, loopt een taak uit, dan heb je een buffer.

Tip 5: ook voor mail

Plan naast je gewone taken ook een moment voor je mail. De meeste mensen bekijken dagelijks hun mail, maar plannen hier geen tijd voor in. Waarschijnlijk neemt het bekijken en beantwoorden van je mail meer tijd in beslag dan dat je zelf denkt. Neem dus ook je mail mee in je planning.

Tip 6: focus

Misschien lijkt multitasken een stuk handiger, maar in werkelijkheid neemt het meer tijd in beslag en ben je eigenlijk nergens helemaal mee bezig. Focus je dus op 1 taak tegelijk.

Tip 7: papiersnijder

Ben je altijd erg lang bezig met het snijden van papier? Dat is helemaal nergens voor nodig en kan ook veel efficiënter. Schaf een daarom een goede papiersnijder aan! Een papiersnijder kan je een hoop tijd besparen, kies dan wel een stapelsnijder, waarmee je meerdere papiertjes tegelijk kan snijden.

Tip 8: sluit jezelf af

Je raakt sneller afgeleid dan je denkt, één binnenkomende mail of WhatsAppje en je bent gelijk een poos afgeleid. Om je echt te kunnen focussen en efficiënt te kunnen werken is het slim om jezelf helemaal af te sluiten.

Tip 9: stel prioriteiten

Soms lijkt alles belangrijk en lijkt alles per direct te moeten gebeuren: paniek. In de paniekstand werk je zeker niet efficiënt. Stel daarom prioriteiten, kijk wat het belangrijkst is en wat nog even kan wachten.

Tip 10: archiveer

Zorg ervoor dat je weet waar je bestanden laat, op deze manier hoef je niet elke keer lang te zoeken. Een stuk efficiënter!

Geef een reactie